JAK SE DOSTAT ZPĚT DO KONDICE … POMOCÍ NORDIC WALKINGU!

Nordic walking HAAKON

Rozhovor s trenérkou běhu Terezou Kálalovou o tom, jak Nordic walking pomáhá dostat se zpět do kondice … ať už po mateřské, po zranění nebo po nějakých kilech navíc 🙂

Terko, jako trenérka fitness i kondičního běhu pomáháš lidem dostat se zpět do formy. Jak vnímáš narůstající trend Nordic walkingu? Může pomoci lidem, kteří chtějí začít sportovat nebo získat zpět svoji fyzičku?

Jsem zastáncem přirozeného pohybu, jehož základem je správné dýchání, posilování bez zátěže a samozřejmě chůze nebo běh. Setkávám se velmi často s lidmi, kteří chtějí zhubnout, zpevnit postavu a nachodit určitý počet kroků. Kromě toho mají bolesti v oblasti beder, problémy s krční páteří apod. Dnes má bohužel mnoho lidí sedavé zaměstnání a následný odpočinek mají spíše pasivní nebo málo fyzicky náročný. Nordic walking určitě může být skvělým startem pro aktivní život. Jeho výhodu vidím hlavně v tom, že vychází z přirozené chůze a tudíž je vhodný pro naprosté začátečníky. Po správném zaškolení techniky si ho jistě dokáží osvojit i lidé, kteří nikdy nesportovali nebo lidé v rekonvalescenci po zraněních.

Pojďme si to ukázat rovnou na příkladu – jsem maminka na mateřské, mám dva dny v týdnu hlídání a taky cca 15 kg nadváhu, kterou potřebuji shodit. Nikdy jsem moc neběhala, ani nesportovala, ale potřebuji se sebou něco udělat. Jak bys mi poradila?

Tady bych doporučila se na to podívat trošku komplexněji a zodpovědět poměrně dost otázek, které pomohou zvolit následný postup. Základem všeho je určitě nastavení správného stravovacího režimu, přísunu živin, pravidelného pohybu a hlavně kvalitního odpočinku. Takže mě bude zajímat, jestli maminka přibrala až s dětmi, jestli se dostatečně vyspí a nekompenzuje si například nedostatek energie dodatečným přísunem nevhodných kalorií ve stravě. Dále jaký má pitný režim, životní „tempo“ a v neposlední řadě, jaký má zdravotní stav po porodu.

Jisté ale je, že Nordic walking je prima volba z pohledu relativně nízké časové i materiálové náročnosti. Stačí jednoduše nazout boty, vzít pár NW holí a vyrazit ze dveří. Po 30 – 60 minutách na čerstvém vzduchu můžete mít odtrénováno a být zpět u děťátka. Oproti standardní procházce se ovšem při Nordic walkingu spálí díky zapojení horních končetin podstatně více kalorií! Tepová frekvence se zvedne o něco víc něž u běžné chůze, dojde tak k většímu zapojení srdeční a dýchací soustavy. Pořád se ale tep pohybuje v nízké intenzitě, která je zásadní pro spalování tuků.

Co je na Nordic walkingu zázračné, že při správném provedení dochází k posílení nejen nohou a hýždí, ale celé horní poloviny těla – zejména pak horních končetin i břišních svalů a svalů kolem páteře. Pokud tedy maminka může vyrazit dvakrát týdně na chůzi s holemi, je to dobrý začátek! K tomu je ideální zařadit i nějaké další lehké domácí cvičení.

Ráda bych ale zdůraznila, že je potřeba se alespoň v začátcích nechat odborně vést, ať už se jedná o jakýkoliv sport. A pokud už mám nějaké základy, tak alespoň pravidelně konzultovat s odborníkem. Je to pomoc nejen pro správný trénink ale i pro vlastní pozitivní motivaci k dalšímu pohybu.

A co když chci shodit rychleji? Bojím se, že chůzí toho moc nezhubnu. Radši bych běhala rychle, pořádně se zadýchala a zpotila a měla to rychle za sebou. Pomůže mi, když začnu místo chůze běhat?

Určitě ne. Jako ve všem, i ve sportu jakéhokoliv typu je důležité si vybudovat pevné základy, na kterých se dá stavět. Vlastně je to jedna z nejčastějších chyb běžců začátečníků. Jdou na to příliš zhurta, vybíhají příliš rychle a běhají na vysokých tepech. Pro člověka, který chce zhubnout kila, bych to určitě nedoporučila. A nedoporučila bych to ani nikomu, kdo se sportem třeba po nějaké době znovu začíná. Chce to trpělivost, která se pak ale skutečně vyplatí.

Hlavní je začít pomalu na relativně nízkých tepech a vytrvat klidně několik měsíců a budovat obecnou vytrvalost. V tomto ohledu je rychlá chůze nebo Nordic walking určitě skvělá volba. U Nordic walkingu pak vidím ještě větší benefit právě v zapojení horní části těla díky použití holí.

Jak dlouho mi bude trvat, než něco zhubnu a budu se cítit zase v kondici?

Rozhodně nikdo nemůže čekat, že jeden týden začne běhat a další týden je o několik kilo lehčí 🙂 Nejde to a ani by to nebylo zdravé. Ale je to velmi individuální. Jak jsem už zmínila, není to jen o zařazení sportu, ale i o jisté disciplíně týkající se stravování a pitného režimu.

Také závisí na tom, zda má daná osoba velkou nadváhu nebo jde o to zhubnout jen 2 kila. Nicméně při pravidelném dodržení tréninku a základních režimových doporučení mohou být první lehké výsledky znát již třeba po měsíci, znatelně více pak po třech měsících. Tehdy bývá již vidět i zlepšení kondice. 

Tak naše modelová maminka snad vše pochopila a půjde na to pěkně rozvážně 🙂 V jakých dalších případech se může stát, že běh pro člověka není vhodný a je lepší ho nahradit Nordic walkingem?

V každém případě běh není vhodný pro obézní jedince nebo jedince s velkou nadváhou. Tito lidé musí začít především pomalou a vytrvalejší chůzí. Běh by pro ně nepřinášel žádné benefity. Brzy by se zadýchali, nedocházelo by ke snižování hmotnosti a ještě by extrémně zatěžovali již tak zatížené klouby. Takže v tomto případě mohu Nordic walking určitě jen doporučit.

Dále je třeba říct, že každý jedinec může mít jistá omezení, které je pak třeba konzultovat s trenérem Nordic walkingu nebo běhu a ten pak může doporučit i konzultaci s lékařem nebo fyzioterapeutem.

Mimo jiné jsi i bývalá závodnice v dálkovém běhu na lyžích, 1. místo na italské Marcialonze na 45 km a mnoho dalších úspěchů. Může být Nordic walking užitečnou součástí letní přípravy na běžecké lyžování?

To jistě může. Svým způsobem se jedná o velmi podobný pohyb, díky kterému roste obecná vytrvalost. I běžci na lyžích zařazují běžecké tréninky s holemi. Hole na běh by měly být vlastně podobně dlouhé jako ty na Nordic walking. Navíc se dají zařazovat horské výstupy, dlouhé a náročné výlety, takže smysl pro běžce na lyžích určitě Nordic walking má také.


Tereza Kálalová je bývalá závodnice v lehké atletice a běžeckém lyžování. V současné době se věnuje přípravě kondičních běžců a dětí v rámci atletických přípravek. Hlavní její snahou je vést ke zdravému pohybu pomocí pestrého cvičení zaměřeného nejen na sílu, ale i podporu hybnosti a stabilního středu těla. Sama říká, že důležitá je pestrost, která je skvělým doplňkem motivace, ale vytváří i vhodné podmínky pro další fyzický rozvoj jedince. Domluvte si s Terkou osobní konzultaci! Trenér Tereza Kálalová


Nordic walking hole HAAKON

Pro vás, kteří jste dočetli až sem máme připravenou slevu 15%! V nákupním košíku zadejte

slevový kód: NORDIC15

cs_CZCzech